divendres, 22 d’octubre del 2021

Eivissa, els nostres 10 llocs favorits

Feia molt de temps que no visitàvem aquesta illa, una de les nostres favorites i a això calia posar remei així que a la que hem pogut ens hem escapat 3 dies a gaudir del nostre peculiar hippietour. Sis amics, una Volkswagen Caravelle, a la que li hem enganxat unes floretes i a recórrer l'illa. Les distàncies són curtes i les ganes són moltes.

Els nostres deu imprescindibles i el que ens va agradar més de cadascun

1. Dalt la Vila

La capital és coneguda pels eivissencs com Vila. Recórrer els seus carrers animats plens de botigues amb encant, restaurants o bars, és un dels grans plaers de l'illa i el millor lloc per barrejar-te amb els seus habitants, alguns ben pintorescos. La joia de Vila és, sense dubte el seu nucli històric declarat Patrimoni de la Humanitat. Per recorre'l l'oficina de turisme ens proposa tres rutes diferents: la clàssica, la dels baluards i la desconeguda.

Les portes, un dels meus elements favorits a Vila

Nosaltres vam triar la desconeguda, no podia ser d'altra manera amb el que ens agrada descobrir coses noves. S'inicia al passadís Simó Poulet fins a l'encantadora plaça de la Vila, continua pels carrers de la Santa Creu i Sant Antoni fins a l'escalinata del Portal Nou que duu a Sa Carnisseria - lloc on se sacrificaven els animals. Segueix pel carrer St Josep- amb dues torres de la muralla- fins a l'església ortodoxa de l'Hospitalet. Després pel carrer de la Santa Faç s'arriba a l'antic seminari i d'allà al carrer de la Conquista - l'anomenat passeig de la fama pels famosos que han estampat les seves mans. Baixant pel carrer Joan Roman fins al carrer Sta Maria, la ruta passa per Sa Portella i d'allà al carrer Major on trobareu diverses cases senyorials. Arribareu ja a la Catedral. Al costat, des del mirador del Rei Jaume tindreu unes vistes excepcionals. Seguiu pel carrer Major fins a la plaça d'Espanya i d'allà de nou a la plaça de la Vila d'on sortireu pel portal de Ses Taules. Feu el recorregut a poc a poc, fixant-vos en tots els racons i tots els detalls i en gaudireu molt.

El carrer de La Conquista, el passeig de la Fama

La Catedral

Des del mirador del Rei Jaume les vistes són excepcionals

Al carrer Major trobareu dues botigues d'artesania i regals icòniques. Són les botigues de Traspas i Torijano, una parella de pintors que fa més de quaranta anys que es van establir a Vila i s'han convertit en tot un referent. Per Nadal munten un pessebre a mida real dins la seva botiga.

Botiga de regals de Traspas i Torijano al carrer Major

Després del recorregut el més segur és que tingueu gana així que podeu dirigir-vos a Comidas Bar San Juan, fora del nucli històric. Us atendrà personalment el seu propietari i us dirà que us heu d'esperar uns 40 minuts - val per a tothom aquesta frase mítica- però espereu-vos fent una volta pels entorns que val la pena i menjareu molt bé i a un molt bon preu.

Bon menjar a bon preu a Vila

Si el que voleu és esmorzar o berenar un lloc molt recomanable és el Croissant show amb la seva terrassa als peus de l'entrada al nucli històric i els seus deliciosos croissants.

Els croissants del Croissant Show

També ens ha agradat molt el forn artesà Harinus. N'hi ha diversos repartits per l'illa i en teniu un ben a la vora del port de ferris per fer un mos mentre us espereu. Les ensaïmades són de deu i els sucs naturals també.

Forn Harinus

Abans de marxar de Vila val la pena fer un passeig pel port i veure el tràfec constant de vaixells i ferris i de passada fer una orxata a Los Valencianos tot gaudint de les vistes sobre el port.

2. Santa Eulària des Riu

Santa Eulària és la tercera ciutat més poblada de l'illa i la que té l'únic riu. i aquest és un dels atractius de la ciutat. Passegeu per la seva vora sobretot si fa un dia de sol i des d'allà arribeu-vos al Puig de Missa, el conjunt monumental declarat d'interès nacional. És una de les quatre primeres esglésies fortificades que es van aixecar a l'illa i les vistes des de dalt valen molt la pena.

Puig de Missa, una de les quatre primeres esglésies fortificades

La zona del port també es molt interessant així com el carrer St Vicent, tots dos llocs plens de restaurants on fer un bon àpat. Al costat d'aquest darrer es troba el carrer del poeta de la ciutat, Isidor Macabich, i en arribar a la plaça del Canó, a les rajoles de terra podrem llegir alguns dels seus poemes.

"S'horitzó de muntanyes, clapejades de pins,
sa planura florida, horts, casàlits, molins
un eixam de barquetes dins sa calma adormides
veles blanques que arriben o se'n van mar endins"
Isidor Macabich

Al passeig de S'Alamera trobareu la Sala Barrau que exposa les obres del pintor català Laureà Barrau, que hi va arribar el 1912 i s'hi va quedar fins al final dels seus dies, captivat pels colors i els costums de l'illa.
Obert tots els dies de 8:15 a 15h excepte dissabtes, diumenges i festius.

Sala Barrau

3. Sant Carles de Peralta

Sant Carles és el bressol del moviment hippie de l'illa. Aquí va néixer i aquí es troba el mercat hippie més emblemàtic d'Eivissa, Les Dalias. Enguany es compleixen 65 anys des d'aquell 4 de novembre, festivitat de Sant Carles, en què Joan Marí, pagès de la zona, va obrir un mena de bar de carretera amb pista de ball que acabaria convertint-se en el mercat de més anomenada. Visitar-lo és tot un espectacle que no us podeu perdre. L'entrada és gratuïta però el pàrquing costa 3,5€ (3€ si el compreu en línia), opció molt recomanable sobretot si hi aneu a l'estiu perquè l'aforament és limitat. Tingueu en compte que només està obert dissabtes i diumenges.

Enguany celebren els 65 anys

Una de les parades de las Dalias

Val la pena també fer un volt pel petit poblet de Sant Carles del que destaca la seva església a la que no vam poder entrar ja que estaven fent un casament, però que vam admirar per fora.

Església de Sant Carles

I de Sant Carles no podeu marxar sense provar les herbes de Ca N'Anneta, el licor més popular d'Eivissa. El bar es troba just al costat de l'església i serveixen també menjar casolà.

Herbes de Ca N'Anneta, el licor més popular de l'illa

4. Sant Joan de Labritja

Sant Joan de Labritja és un poble petit, tranquil i molt ben cuidat que ens va sorprendre gratament. Vam visitar l'església, molt coqueta, del segle XVIII i just al costat vam veure una sala d'exposicions on es podien veure obres de Erwin Broner, arquitecte i pintor alemany d'origen jueu molt vinculat a l'illa. El vigilant, un senyor molt amable, ens va explicar un munt de curiositats, no sols de l'artista sinó també de l'illa, com ara diverses aplecs i concursos gastronòmics que desconeixíem.
És interessant saber que els diumenges fan un mercat per tot el poble.

L'església i la sala d'exposicions

Els bonics i ben cuidats carrers de Sant Joan

5. Can Soleil. Cala Llentia

Quan uns dels amics amb qui vam anar ens van ensenyar les fotos d'aquest lloc no ens podíem creure que allò fos Eivissa.
Can Soleil és la casa que el fundador del Circ du Soleil, Guy Laliberté té a l'illa, concretament a Cala Llentia, una veritable mansió. I allà s'hi ha fet construir, per l'artista australià Andrew Rogers, una mena de rellotge solar, un monument megalític anomenat Time and Space però que es coneix popularment com l'Stonehenge eivissenc. Segons Rogers està inspirat en la successió numèrica de Fibonacci en què cada numero és la suma dels dos anteriors. Alguns diuen que representa el moviment dels planetes al voltant del sol, d'altres que si és una brúixola per a ovnis.

L'Stonehenge eivissenc té una connexió màgica

I per si això fos poc, al costat, un artista desconegut, ha instal·lat dues portes amb inscripcions i dibuixos àrabs que enquadren l'illot d'Es Vedrà, sobre un terra també amb motius àrabs. Se les coneix com les portes de Cala Llentia. Fa uns mesos van desaparèixer misteriosament i durant un temps van quedar només els marcs, però amb el mateix misteri han aparegut de nou.

Les dues portes emmarcant Es Vedrà

Ens ho vam passar genial fent-nos fotos amb les portes

6. Santa Gertrudis de Fruitera

Santa Gertrudis és un poble amb molt d'encant a l'interior de l'illa del que destaca la seva plaça principal, plena de vida i la seva església, blanca com totes però amb el campanar groc.
Aquí vam esmorzar al Bar Costa, un dels mítics de l'illa, de fama ben merescuda ja que vam poder comprovar la qualitat dels seus entrepans i l'interior del local sembla ben bé una galeria d'art.

La terrassa del Bar Costa, un mític de merescuda fama

L'interior del local té molt d'encant

A Sant Gertrudis trobareu el forn Bufí, que fa unes ensaïmades delicioses.

L'església de Sta Gertrudis amb el campanar groc i a les meves mans la boníssima ensaïmada

7. Santa Agnès de Corona

Es tracta d'un petit poblet, d'un parell o tres de carrers, on també vam tenir l'ocasió de dinar en un dels llocs més populars de l'illa, Can Cosmi, del que us recomano les truites paisana (de verdures) que és el plat estrella de la casa. De Santa Agnès no us podeu perdre Sa Penya Esbarrada amb un paisatge excepcional i les restes d'una casa musulmana del segle XII.

El preciós paisatge de Sa Penya Esbarrada

8. Posta de sol a Es Vedrà i a cala Comte

No es pot marxar d'Eivissa sense haver presenciat una posta de sol. Hi ha dos llocs a l'illa que són fantàstics per gaudir-la. Un sobre l'illot d'Es Vedrà, l'altre a Cala Comte.
La posta de sol d'Es Vedrà és màgica. Per poder-la veure us haureu de dirigir a algun dels seus miradors com ara Cala d'Hort, Es Cubells o Cala Vedella, deixar el cotxe als pàrquings habilitats i per un camí de pedres tot fent via durant deu o quinze minuts, arribareu als miradors. L'experiència no la oblidareu mai. Us faltaran paraules per descriure-la.

La fantàstica experiència de veure la posta de sol des d'Es Vedrà

Dona peu a fer moltes fotos ben creatives

L'altra possibilitat és Cala Comte. Potser no té la màgia d'Es Vedrà però en canvi aquí podreu arribar amb cotxe i no hi trobareu tanta gent. Hi ha un bar, restaurant, el Sunset Hashram, on prendre una copa mentre gaudiu del capvespre.

Cala Comte

9. Cala Mestella

De cales a Eivissa n'hi ha moltes, per què cala Mestellà? Perquè aquí, a part de gaudir d'un bon paisatge i fer-vos un bon bany lluny de les masses, ja que no sol estar fins la bandera com d'altres que s'han fet populars a les xarxes socials, podreu menjar bé. Aquí es troba el popular restaurant El Bigotes, on fer un dels millors bullits de peix de l'illa, que nosaltres no vam poder tastar (aquí, que menjar-ne en vam menjar) ja que dues setmanes abans ja no hi havia reserves disponibles. Però l'alternativa va valer molt la pena, vam dinar com uns senyors al Kiosku de Cala Mestella, la típica guingueta de platja amb encant que ens va agradar molt. Les patates fregides estan de mort, els calamars i les sardines també i ben acompanyat de l'amanida de la gitana (amb tomàquet, ceba i pebrots). Tot plegat per llepar-se els dits.

L'amo ens va convidar a unes herbetes eivissenques

10. Sant Llorenç de Balàfia

És un petit poble on es troba el poblat de Balàfia, un conjunt de cinc cases d'origen medieval i dues torres circulars, de defensa, la de Can Pere de Na Bet i la de Can Fornàs.
Passejant per Balàfia vam trobar una parella a la que li vam demanar que ens fes una foto i tot xerrant ens van explicar que han muntat un allotjament rural i que volen col·laborar amb la conservació del patrimoni de Balàfia. L'allotjament es diu Can Quince i donada la passió amb la que ens parlàvem vam cercar a les xarxes i la veritat és que fa molt bona pinta. Tot i que no l'hem provat, la propera ocasió que visitem l'illa ho farem de ben segur.

La foto de grup que ens van fer els nois de Can Quince davant una de les torres

Des de Sant Llorenç de Balàfia arribeu-vos a Port Balansat. La nostra recomanació, el restaurant Port Balansat on gaudireu davant del mar d'un bon àpat. Aquí vam menjar el famós bullit de peix (peix guisat amb patates i una salsa de mostassa que estava boníssima seguit d'un arròs a banda fet amb el brou del guisat de peix). Un consell: no demaneu una ració per a cadascun, són enormes i us sobrarà molt menjar.

El guisat de peix. Aquesta safata era per a tres

I un bonus track: de camí a l'aeroport, molt prop d'allà, feu una paradeta al bar Can Jordi blues station. És un bar i botiga, al mig de la carretera on podreu fer una copa mentre sentireu música en directe. La cirereta del pastís per aquests tres dies tan fantàstics i ben aprofitats.

Can Jordi Blues Station

Música en directe i bon ambient

"Els camins s'acorruen si és diumenge
(Sant Miquel, Santa Eulària), al Puig de Missa
i si anhelen Corona enmig dels pins
ses Marrades hi repten enfilant-se(...)
S'ha repartit un santoral d'esglésies
camps i gent de Sant Jordi a Sant Vicent.
S'aixeca la ciutat per ser Dalt Vila..."
Marià Villangómez

Els 6 integrants del Hippie Tour i la Caravelle

Trobareu més info i fotos als destacats i les guies d'Instagram.

Fotos:
Víctor Sanchis
M. Clara Camps
Carles Bianciotto
Carles Diago

(Entrada escrita al 2021 i revisada i ampliada al 2023)

Deixa aquí els teus comentaris. Ens ajuden a millorar.