divendres, 25 d’agost del 2023

Les illes Lofoten, un paradís per sobre del Cercle Polar Àrtic

Les illes Lofoten es troben al nord de Noruega, per sobre del Cercle Polar Àrtic. El seu paisatge és espectacular. Nosaltres les hem visitat a l'estiu i ens han semblat de somni. Cal suposar que a l'hivern, amb tot nevat, ho deuen ser també i amb el plus afegit de poder veure aurores. L'estiu, però, també és una bona època ja que el temps és més amable i les hores de sol, eternes.

Per arribar a les Lofoten el millor és volar fins a Bodo i des d'allà agafar o bé un ferri o bé avió. Nosaltres hem fet l'anada amb ferri- consulteu la pàgina de Reis Norland- tres hores i mitja des de Bodo a Svolvaer, amb imatges que són un goig per a la retina, i hem tornat amb un vol domèstic de la companyia Wideroe, que és un obrir i tancar d'ulls.

Ja en el segle XIX, Edgar Allan Poe a Descens al Maelström i Jules Verne a Vint mil llegües de viatge submarí, ens les van descobrir literàriament

"Ens trobem- va afegir, de la forma minuciosa que el distingia-, ens trobem molt a prop de la costa Noruega, a seixanta-vuit graus de latitud, a la gran província de Nordland, i en el districte de Lofoten. La muntanya, el cim de la qual acabem d'escalar és Helseggen, la Nebulosa." Edgar Allan Poe. Un descens al Maelström

Hivern o estiu les illes Lofoten són un paradís

Les illes es poden recórrer fàcilment per l'anomenada carretera del rei Olav (E10) ja que estan unides entre elles per túnels i ponts. Aquesta carretera, de 230 Km, passa per tots els llocs que val la pena visitar i és una de les rutes més boniques del planeta. Petits pobles de pescadors, bacallans assecant-se al sol, platges paradisíaques, esglésies de fusta meravelloses...això és el que anireu trobant pel camí. Comencem la ruta?

- Å

És el poble més al sud i també el que té el nom més curt. Duu el nom de la darrera lletra de l'abecedari noruec.
Aquí acaba la carretera. Per a mi un dels racons més bonics, on ens va rebre un estol de gavines que feien un xivarri impressionant. Semblava que fóssim dins la pel·lícula Els ocells de Hitchcock.

Å, el poble més al sud

- Reine i Hamnoy

Reine està considerat com un dels pobles més bonics de Noruega i junt amb el seu veí Hamnoy (a més o menys un quilòmetre de distància) formen uns dels pobles pescadors amb més d'encant.
Tant en un com en l'altre les seves casetes de vermell intens combinades amb el turquesa de les seves aigües i les muntanyes que l'envolten fa que ens regalin uns paisatges de postal. En tots dos casos la millor foto la trobarem des dels ponts d'accés.

Reine, junt al seu veí Hamnoy ens proporcionen imatges de postal

A Reine, al petit indret de Sakrisoy es troba un dels restaurants més recomanables de les illes, que és també botiga. Es tracta de l'Anita's seafood. La sopa de peix és gairebé per plorar d'emoció.

La botiga de l'Anita's seafood

- Nusfjord

És un poble museu per la qual cosa cal pagar entrada (uns 10€ aproximadament). No obstant pensem que val la pena visitar-lo per fer-nos una idea de com era la vida en aquests pobles de pescadors. Trobareu la serradora, la drassana, la fleca - amb les seves pastes amb una pinta increïble- el magatzem de peix o els assecadors de bacallà (aquí li diuen skrei). Tot i que d'assecadors n'hi ha arreu, aquí és un bon lloc per veure'ls. També l'antiga fàbrica de conserves o la cabana per fumar el peix. Tot un espectacle. També hi ha un cafè per fer un mos.

Nusfjord

El cafè

A Nusfjord podeu conèixer com era la vida dels pescadors

Bacallans (skrei) assecant-se al sol

- Henningsvaer

A Henningsvaer se'l coneix com la Venècia de les Lofoten i certament ens va seduir a primera vista i ens va proporcionar algunes de les millors imatges del viatge. També és un dels millors per passejar ja que està ple de petits comerços amb encant, cafès i restaurants. Només entrar-hi trobareu un pàrquing però nosaltres vam tenir la "sort" de trobar-lo ple (va ser habitual en aquest viatge anar bastant sols per la carretera però en arribar als pobles trobar força més gent. Matinaven més que nosaltres, segur). I si dic que vam tenir sort és perquè, buscant-ne un altre, al costat oposat d'aquest primer, vam trobar el lloc més fotogènic que d'altra manera possiblement no hauríem descobert.

Henningsvaer, un dels indrets amb més encant

Henningsvaer té un altre atractiu que és el seu camp de futbol ja que està envoltat de mar pels quatre cantons. És clar que és impossible fer una bona foto on s'apreciï això si no és amb un dron. Hi ha un mirador però no es veu ni molt menys com a les fotos aèries.

Com no tenim dron, aquesta foto és de l'Instagram de l'estadi i el seu autor és Jordi Xandri

Aquí vam trobar també un restaurant que ens va agradar força, el Fiskerkrogen. Mentre miràvem el menú a la porta vam trobar-nos un noi del Masnou que treballava allà i ens va acabar de decidir.

El fish and chips, força bo

- Kabelvag

A Kabelvag vam arribar per veure l'església més gran de les illes de la que tot seguit us en parlaré, però val a dir que el poble també ens va agradar molt i a més hi ha una fàbrica de vidre, la Lofoten Glass, que val molt la pena visitar.

La Lofoten Glass, val la pena fer-hi un cop d'ull

- Svolvaer

Svolvaer és la capital de les illes i la ciutat més gran. Aquí ens va deixar el ferri i aquí ens vam allotjar. Li diuen la ciutat de la llum perquè té una llum molt especial. A l'escullera es troba l'estàtua anomenada Fiskerkona, un homenatge a les dones dels pescadors per tot el patiment que havien de suportar quan els seus homes sortien a feinejar.

L'estàtua homenatge a les dones dels pescadors a Svolvaer

In Love amb les esglésies de fusta

Les esglésies de fusta de Noruega són encantadores i aquí a les Lofoten ens vam acabar d'enamorar. N'hi ha tres que són imprescindibles. Són aquestes:

- Església de Vagan. És la catedral de les Lofoten, una gran església de fusta amb capacitat per a 1200 persones. L'entrada costa uns 4€, una mica cara, però és que per aquí tot ho és una mica, de car. Es troba a peu de carretera al costat del poblet de Kabelvag.

L'església de Vagan

- Església de Buksnes. Es troba als afores del petit poble de Gravdal. L'anomenen l'església drac perquè forma part de l'arquitectura dragestil, que és un moviment que va sorgir a Noruega a finals del segle XIX i que està inspirat en l'art dels vikings.

L'església de Buksnes, església drac

- Església de Flakstad. Mereix també una visita aquesta església tota ella de color vermell, d'estil cruciforme, que es troba al municipi del mateix nom.

Església de Flakstad

Altres coses interessants que fer a les Lofoten

- Les platges

Les platges de les Lofoten són paradisíaques. El problema és l'aigua que rarament supera els 10 graus. No obstant una visita a alguna d'elles és imprescindible per gaudir de la sorra tan blanca i les aigües turquesa, i si hi ha sort, mullar-se una mica els peus, contenint la respiració, com vam fer nosaltres. Algunes valentes, no pas tots!
La platja d'Haukland està considerada la més bonica d'Europa i una de les més boniques del món. Loney Planet l'ha nomenat la millor del món (per a mi algunes de Ciutat del Cap li presentarien una bona competència). Té pàrquing - de pagament- tot i que és fàcil trobar altres llocs gratuïts per deixar el cotxe; bar cafeteria i zona d'acampada.

Platja d'Haukland

Valentes mullant-se els peus

- El Museu viking Lofotr

El Lofotr vikingmuseum és molt interessant per conèixer com vivien els vikings i un lloc imprescindible si viatgeu amb nens.
Es comença la visita a l'interior on estan exposats objectes diversos com roba, joies o eines. Després cal sortir a l'exterior i visitar la casa vikinga on podreu veure com eren els habitatges i us podreu disfressar de l'època. També hi ha una sala per banquets i s'hi fan xerrades en llengües diferents. Després cal caminar un quilòmetre i mig fins arribar a l'aigua on es troba una rèplica d'un drakkar viking amb el que podreu navegar. Nosaltres vam estar a punt de desistir perquè plovia però quan hi vam arribar va parar de ploure i ens vam animar a agafar-lo. Tota una aventura. Et proporcionen armilla salvavides i tot!
El museu té un cafè on poder dinar i diverses botigues.

Sentint-nos vikings per una estona

A navegar!!!

- El Trollfjord

És un petit i molt bonic fiord que pren el nom dels populars personatges - trols- de la mitologia nòrdica. Té uns 3 Km de llarg i està envoltat de muntanyes la qual cosa li confereix un paisatge excepcional que el converteix en un dels llocs més visitats a les illes. Només es pot arribar amb vaixell. A més, en aquestes muntanyes habiten aus com ara les àligues imperials. Una de les millors formes de visitar-lo és apuntant-se a una ruta amb llanxa pneumàtica que farà parades per tal que pugueu gaudir del meravellós espectacle de veure volar aquestes rapinyaires de gran envergadura.
Les llanxes tenen una capacitat de 12 persones i us equiparan amb mono tèrmic, armilla salvavides i casc. Una experiència del tot recomanable.
Si voleu gaudir del TROLLFJORD AMB ALBIRAMENT D'ÀLIGUES  reserveu aquí, el preu és el més competitiu de tots els que vam mirar.

Equipats i llestos per anar al Trollfjord

Vam tenir la sort de veure'n moltes

Sorpreses recorrent el Trollfjord

On allotjar-se a les Lofoten?

Si esteu per les Lofoten us heu d'allotjar en un rorbu, una antiga casa de pescadors davant del mar. N'hi ha molts allotjaments d'aquest tipus arreu de les illes i és una experiència que val la pena fer. Nosaltres vam triar l'Anker Brygge a Svolvaer, la capital, i ens va agradar moltíssim. Un apartament per a 4 persones amb cuina, sala d'estar i dues habitacions amb bany privat cadascuna i tot al davant mateix del mar. El recomanem molt i molt.

L'Anker Brygge, el nostre rorbu

Les vistes des de qualsevol de les finestres

I l'entorn, idíl·lic

"Així va acabar el meu viatge sota el mar. M'és impossible dir què em va passar aquella nit, com el bot va poder escapar del formidable remolí del Maelström, com Ned Land, Conseil i jo vam sortir de l'abisme. Quan vaig tornar amb mi, em vaig trobar allitat a la cabana d'un pescador de les illes Lofoten. Els meus dos companys, sans i estalvis, m'estrenyien les mans. Efusivament ens vam abraçar". Jules Verne. Vint mil llegües de viatge submarí

No hi ha dubte que les Lofoten ens han enamorat

Podríem dir que ens han deixat amb la boca tan oberta com ells

Mapa 1 dels llocs visitats

Mapa 2 dels llocs visitats

Fotos:
Víctor Sanchis
Arnau Sanchis

Altres entrades sobre Noruega que us poden interessar