dimarts, 2 de gener del 2024

Göteborg, disseny suec , rotllets de canyella i més

Göteborg és la segona ciutat més important de Suècia i una de les que hem triat aquest any per viure l'ambient prenadalenc que tant ens agrada gaudir. I ha resultat una experiència molt bona. Ens ho hem passat genial amb la neu que ha caigut aquests dies, els carrers i botigues que ens han enamorat i també, sí, sí, important, amb els rotllets de canyella que estan de mort i que hem tastat de totes mides i a tots llocs.

Cares de fred a la vora del Göta Älv

Les nostres 10 propostes per a Göteborg:

1. El barri de Haga

És el barri més bonic i amb més ambient de la ciutat. Un barri bohemi pel qual val la pena passejar i gaudir dels seus carrers i les seves precioses botigues, cafès i restaurants. Sobretot el carrer principal, Haga Mygata, que és espectacular. I un imperdible aquí és el cafè Husaren, el lloc ideal per fer la fika (la pausa berenar que agrada tant als suecs) i compartir els seus rotllets de canyella  mida XXL, que estan divins.

Una de les precioses botigues de Haga Mygata

Fent la fika al cafe Husaren

Molt a la vora del barri de Haga podeu arribar-vos a la fortalesa Skansen Kronan, que tenia la missió de protegir la ciutat dels atacs externs, sobretot danesos, i a l'espectacular església Oskar Fredrik, d'estil neogòtic, per a mi la més impressionant de la ciutat.

La fortalesa Skansen Kronan

La impressionant església d'Oskar Fredrik

2. La Götaplatsen i el Museu d'Art

La plaça principal de la ciutat impressiona força sobretot quan la veus nevant, com la vam veure nosaltres. Al bell mig es troba la imponent escultura de Posidó, símbol de la ciutat. Al voltant de la plaça, la Biblioteca Municipal, la Sala de Concerts, el Teatre i el Museu d'Art.
El Museu mereix una visita. Trobareu obres de Chagall, Rembrant, els impressionistes francesos... i tota una sala dedicada a Picasso i una altra a Van Gogh. Vam xalar de valent.

Nosaltres tan abrigats i el pobre Posidó ben nu

Van Gogh té tota una sala al Museu d'Art, Picasso també

"Els arbres ens donaven l'esquena.
L'alçada de la neu es mesurava amb joncs.
Envellien les petjades de passes sobre el gel.
Es desfeia el llenguatge sota un tendal."
      Tomas Tranströmer

3. El Palmhuset

La casa de les palmeres es troba al parc de Trädgardsföreningen i és un bonic edifici de vidre d'estil victorià inspirat en el Palau de Vidre de Londres. A dins trobareu diferents varietats de palmeres i altres plantes en un entorn idíl·lic. L'entrada és gratuïta

La casa de les Palmeres, Palmhuset

L'interior és molt bonic

4. La Catedral

El lloc on està construïda l'ocupaven anteriorment dues esglésies, ambdues destruïdes per incendis. Esperem que aquesta duri molts anys. L'altar de fusta és l'única peça que s'ha reconstruït com a còpia de l'original.

La catedral de Göteborg

5.El Saluhallen

Nosaltres som molt aficionats a anar als mercats. Són indrets molt típics per conèixer els costums dels llocs que visitem, una bona ocasió per comprar gastronomia del país i per fer un àpat. El de Göteborg és molt maco, per alguna cosa els suecs són els reis del disseny. Podeu menjar comprant en qualsevol de les seves parades o bé al restaurant que ocupa la planta superior. Nosaltres vam triar aquesta darrera opció i ens va agradar molt. El restaurant es diu Kajutan Saluhallen i la seva especialitat és el peix. Vam tastar el salmó, el famós entrepà de gambes i les mandonguilles de peix.

L'entrada del Saluhallen

El salmó

6. El Kronhuset

Aquest edifici del segle XVII es considera un dels més antics de la ciutat. En els seus orígens era una armeria però avui en dia és un centre on es fan concerts i altres actes culturals. Vam tenir la sort que el dia que hi vam anar es feia un petit mercat de Nadal, curiós i original.

El Kronhuset, un edifici del segle XVII

Vam trobar un curiós mercat de Nadal

El Krunhaset té també un bonic pati envoltat de cases igualment del segle XVII, Kronhusbudarna, convertides en encantadores botigues d'artesania, una xocolateria que és una delícia, la Choklad Karamell fabrik, i un cafè.

Un cafè i diverses botigues en edificis del segle XVII

La xocolateria és una delícia

A uns 5' a peu d'aquí, en una altra xocolateria, la Berzelii Choklad,  vam trobar un menú fantàstic per 9€ que constava d'una sopa del dia, boníssima, una llesca del seu consistent pa, amb pernil i bufet lliure d'amanides, amb aigua, cafè i te gratuïts com és típic de la majoria d'establiments d'aquí. De postres ens vam prendre unes xocolates excepcionals. Cadascú pot triar el tant per cent de cacau que vol. Jo en sé d'un que se la va demanar 100%. Massa amarga per a mi, m'està millor un 75%. I el rotllet de canyella que no podia faltar i aquest cop amb xocolata.

Fantàstic menú per 9€

7. El Victoria Passagen

Unes modernes galeries en un local ben antic, centenari,  que havia estat el mercat de la ciutat. Val la pena descobrir aquest lloc amb tant d'encant i aprofitar per fer la fika en una de les cafeteries més emblemàtiques,  Da Matteo. Un altre rotllet de canyella al pap.

Una de les entrades a les encantadores Victoria Passagen

8. Els més moderns i originals edificis

Göteborg té també moderns edificis molt interessants i no hem de deixar passar l'ocasió de visitar-los. Una ciutat de disseny, com és, reivindica una arquitectura de qualitat i innovadora. Destacaria quatre edificis que mereixen, sense dubte, una visita: El Kruggen, l'Òpera, el Läpstiftet i la torre Karla.

El Kruggen es un dels edificis de la Universitat Politècnica. Té forma rodona i es va eixamplant a cada pis. Està fet de terracota vidriada i pintat amb sis tons de vermell i dos de verd. És totalment ecològic i sostenible.

El Krugger

L'Òpera està ubicada front al Göta amb gran connexió amb aquest ja que la seva forma recorda el casc d'una nau amb les seves veles. Es troba a Lilla Bommen, al marge dret del riu Göta.

L'edifici de l'òpera

El Läpstiftet és conegut popularment com el pintallavis, per la seva forma i colors. Es troba també al moll Lilla Bommens, molt a prop de l'Òpera. Té un ascensor per pujar dalt de tot i gaudir d'unes bones vistes de la ciutat però per mala sort, actualment es troba tancat.

El Läpstiftet

Karlatorner
La torre Karla, Karlatornet és un gratacel de 73 plantes i 247 metres d'alçada, de molt recent construcció. És l'edifici més alt d'Escandinàvia i està destinat a apartaments de luxe a preus prohibitius que sembla ser que pràcticament ja estan tots venuts.  També es preveu obrir un hotel. S'espera que tots els voltants de la torre siguin zona residencial, la ciutat Karla. Es troba al barri de Lindhomen

9. El centre comercial Nordstan

Sí, és només un centre comercial, però és el més gran de la ciutat, amb més de 200 botigues, algunes d'elles molt interessants i llocs on fer un mos ràpid. Ideal per refugiar-se una estona del fred. Nosaltres el travessàvem cada dia de camí al centre ja que es troba just al costat de l'estació central i entràvem una estona en calor. A més, en època nadalenca està guarnit amb molt de gust.

La meva botiga favorita del Nordstan

10. L'arxipèlag

Si heu aguantat llegint fins aquí us endueu el premi final ja que és el que més sorpreses ens va deparar i va superar amb escreix les nostres expectatives. Es tracta de les petites illes de l'arxipèlag de Göteborg a les que es pot accedir en vaixell, inclòs en la targeta de transport de la ciutat. Cal que us arribeu a Saltholmen - des del centre de la ciutat amb el tramvia 11 o amb el bus 114. Des d'allà surten els vaixells: el 281, 282 i 283.
Nosaltres vam agafar el 281 que va a Vrango. Volíem visitar les illes del sud: Donsö primer i després seguir fins a Vrango.

Donsö ens va enamorar a primera vista. Les seves precioses casetes de pescadors, la seva bonica església blanca, els seus encantadors carrers... I per dinar cal anar a Isbolaget, un local molt acollidor, ubicat en una antiga gelera, amb un menú del dia molt econòmic: plat principal a triar entre tres, bufet lliure d'amanides, salses, humus... Aigua, cafè i te gratis com és habitual. El personal és molt simpàtic. Ens van servir unes delicioses creps amb melmelada de fruits vermells de postres, regal de la casa.

Les boniques cases de pescadors

Preciosa, la petita església de Donsö

La sopa de llegums de l'Isbolaget, que bona!!

Vrango és l'illa habitada més al sud. Per arribar-hi cal tornar a agafar el 281 fins al final. Podeu consultar aquí els horaris (poseu Saltholmen com a punt de partida).
És reserva natural i no poden circular cotxes. A l'estiu és molt popular per les seves platges, ideals per banyar-se. A l'hivern, la neu li dona un plus i el seu paisatge esdevé de somni. Camineu tranquil·lament pels seus carrers. El relax serà total.

El preciós paisatge de Vrango

M'encanten les cases de Vrango

"Surto cap a l'illa coberta de neu.
Allò que és salvatge no té paraules.
Les pàgines no escrites s'eixamplen en totes direccions!
Em trobo amb petjades de peülles de cabirol en la neu
llenguatge però no paraules."
   Tomas Tranströmer

Ens hauria agradat també visitar el parc d'atraccions de Liseberg sobretot en temps nadalenc que pots arribar amb els vaixells Paddan però va estar tancat durant tots els dies que vam ser allà. També ens hauria agradat provar el famós peix de la Feskekorka, l'església del peix, que és un mercat amb molta fama a la ciutat però porta uns anys en obres. La seva reobertura està prevista per l'any vinent. Dues raons per tornar.

Per bellugar-vos per Göteborg i les illes feu servir l'aplicació de mòbil Västtrafik. Descarregueu-la aquí. Els bitllets d'un dia són una bona opció. Si us hi esteu tres podeu comprar el de tres dies pel preu de dos (uns 20€ al canvi)

El nostre allotjament d'aquests dies també el volem aconsellar perquè ens ha agradat força. Ens hem allotjat en un vaixell, el Good Morning Göteborg City. Encara que les habitacions són una mica petites, és molt confortable i a més tenen detalls xulos com que pots prendre cafè, te, xocolata amb pastes a qualsevol hora gratuïtament. Tenint en compte que ens retiràvem d'hora per la foscor i el fred, ens anava molt bé.

És un vaixell sí, però també el nostre allotjament

La nostra rutina de tarda, nit: te i pastes

A prop de l'allotjament vam descobrir una cerveseria artesana molt moderna, que ens va agradar molt, la Poppels Citybryggeriet.

La Poppels és una cerveseria artesana en un local molt modern

Fotos:
Víctor Sanchis
José Pérez

Trobareu més fotos i vídeos als destacats d'Instagram
Si voleu visitar també Estocolm potser us interessa aquesta entrada