dimecres, 25 de maig del 2022

Islàndia, entre balenes, foques i frarets

Que Islàndia té molts atractius, no cal dir-ho; que els seus paisatges són infinitament bells, tampoc. Podria escriure i escriure sobre aquest país i mai se m'acabaria el tema, però aquí us vull parlar d'una de les facetes que més em van entusiasmar durant el nostre viatge per aquest meravellós país: la seva fauna i en especial les balenes, les foques i els frarets.

Les balenes

Hi ha dos llocs a l'illa on poder fer albirament de balenes: Húsavík, al nord i Reykjavík. Nosaltres les vam veure aquí a la capital. Hi ha bàsicament dues empreses que s'hi dediquen: Special Tours (la blava, per a nosaltres, ja que els seus vaixells són blaus) i Elding (la vermella, pel mateix motiu). Els preus i horaris són iguals. Nosaltres ens vam decidir per aquesta darrera, ens va semblar que estava menys massificada i crec que no ens vam equivocar. A l'oficina de turisme ens van dir també que havíem fet una bona elecció.

Embarquem a l'Elding

Els vaixells surten tot l'any ja que aquí se'n poden veure sempre, i ho fan a diari, a no ser que el temps no ho permeti. Cal reservar-ho almenys un dia abans. Els mesos d'hivern fan dues sortides al dia (9h i 13h) i els d'estiu en fan tres (afegeixen una a les 17h). El preu ronda els 85€ i la durada de la sortida és d'unes tres hores. El preu inclou la granota tèrmica ja que sol fer bastant fred i sobretot aire.

Tres hores de viatge que passen volant, bé navegant

Amb la granota a sobre de l'anorac no hi ha qui passi fred

Els vaixells porten un guia que per megafonia va avisant de per on hi poden aparèixer. En el nostre cas era una biòloga molt avesada en el tema que ens anava indicant, segons les hores del rellotge, on es trobaven i no ens em vam perdre ni una.

Si en alguna sortida no se'n veuen podeu tornar a fer-la un altre moment sense cost.

Va ser una experiència de deu.

L'emoció que se sent no es pot explicar

Balena a la vista

Vam tenir força sort

L'Andrea, el vaixell de Special Tours. Mateix preu i horaris però penso que més gent

"Giro els ulls endins i deixo que la balena em bressoli mentre va fent camí per les carreteres dels oceans. Són carreteres de llum ampla i quieta" Mercè Rodoreda

Les foques

De foques em vam poder veure en dos indrets de l'illa:

1. A la platja dels Diamants, un dels llocs més bonics d'Islàndia. Es tracta d'una platja de sorra volcànica on hi suren trossos de gel provinents de la veïna badia de Jokulsarlon i que queden atrapats a la vora de la platja. L'erosió provocada per les onades i el reflex de la llum solar fan la màgia, sembla que siguin diamants surant sobre la sorra negra. És un espectacle magnífic que unit al de les foques llançant-se i nedant per aquestes aigües gelades, no té igual.

La platja dels Diamants

Aquí la tenim, nedant en les gèlides aigües

2. A la platja d'Ytria Tunga, a la península d'Snaefellness, un dels llocs imprescindibles de l'illa. En aquesta platja hi ha una colònia de foques per la qual cosa és molt fàcil poder-les veure.

A la platja dYtria Tunga hi trobareu una colònia de foques

Els frarets

Els frarets, els famosos puffins, que són emblema de l'illa, i que podem trobar dibuixats en tasses, mitjons, coixins o qualsevol objecte de record, són uns ocells molt simpàtics que ens feia molta il·lusió veure. El problema era que no arriben a l'illa fins als voltants del mes de maig i nosaltres vam ser-hi a l'abril. No obstant, la sort ens va acompanyar i, encara que esparsos, en vam veure algun. On? A la mateixa platja on es trobava la colònia de foques, a Ytria Tunga. Si hi aneu a l'estiu, les petites illes front de Reykjavík on podeu arribar amb ferri en 5 o 10 minuts són un lloc ideal per veure'n de més a prop.

Els frarets són l'emblema de l'illa

"Aboca't a la nit
escolta els ocells, mira el dia
com neix.
Torna a veure les coses
en els ulls d'un infant.
Torna a llegir en els llibres
ara que és tard.
Has de fer una altra vida"
Joan Vinyoli

Voleu contractar una excursió a Jokuksarlon, gaudir de la platja dels Diamants i veure foques i frarets- aquests darrers entre abril i octubre-? Podeu fer-ho AQUÍ

Voleu contractar una excursió a la península de Snaefellness i arribar-vos a la platja d'Ytria Tunga? Podeu fer-ho AQUÍ